INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Lektury na planszy… edukacja poprzez gry planszowe”.
Autorka innowacji: mgr Aneta Tajer
Główną przyczyną opracowania innowacji była w roku szkolnym 2020/2021 potrzeba zachęcenia uczniów do czytania lektur szkolnych. Ówcześni uczniowie klasy 7a, w celu podsumowania pracy z lekturą, przygotowali (własnoręcznie) gry planszowe, memory lub dooble do wybranej/ wylosowanej lektury szkolnej. Zadaniem uczniów była praca – w przydzielonej przez nauczyciela – grupie. Każda z grup miała za zadanie wykonać planszę do swojej gry, nadać jej nazwę (w oparciu o treść książki) i opracować instrukcję wraz z legendą. Ponadto uczniowie musieli samodzielnie wykonać pionki i ewentualnie kostkę do swojej gry. Każda grupa miała okazję na koniec zagrać w grę stworzoną przez innych i sprawdzić swoją wiedzę nie tylko na temat m.in. bohaterów lektur, ale i jej autora. To niebanalny sposób powtarzania treści lektur, który, poza poszerzeniem wiedzy, uczy aktywnych form spędzania wolnego czasu, zdrowej rywalizacji oraz współpracy.
Cele innowacji: powtarzanie i utrwalanie wiadomości o lekturach, doskonalenie umiejętności tworzenia instrukcji, przestrzeganie zasad i norm społecznych panujących w grupie, rozwijanie kompetencji informatycznych w zakresie uzyskiwania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji z wykorzystaniem komputerów, telefonów lub smartfonów.
W roku szkolnym 2023/2024 innowacja jest prowadzona w klasach 4PJ, 5A i 5SH.